Voeding
Zorg goed voor je lichaam, dan zorgt het goed voor jou !

Ben je minder bekend met sportvoeding? Hieronder vindt je een aantal tips om je lichaam en geest goed voor te bereiden voor de run.

Waarom is drinken zo belangrijk als je sport?

Tijdens het sporten produceert het lichaam meer warmte. Om te voorkomen dat de lichaamstemperatuur daardoor te veel stijgt, verdampt het lichaam extra vocht door te transpireren. Door de lichamelijke activiteit versnelt ook de stofwisseling. De extra afvalstoffen die daardoor ontstaan verlaten het lichaam via de urine. Ook hiervoor is extra vocht nodig.

Voldoende drinken is zelfs de eerste voorwaarde voor goede prestaties. Drink dus voor, tijdens en na de training genoeg vocht. Water is ook voor sporters een prima dorstlesser.

Eet iets licht verteerbaars vóór het sporten

Tot 1 uur voor het sporten kun je wel een licht verteerbaar tussendoortje eten, dat voldoende energie levert, zoals: Een dubbele bruine boterham met jam of 30+ kaas Een krentenbol Een schaaltje magere yoghurt Een banaan Een appel Een plak ontbijtkoek Speciale repen voor sporters bevatten relatief veel calorieën. Ze zijn niet echt nodig.

Sport niet op een nuchtere maag

Sporten op een lege maag zorgt niet voor een snellere vetverbranding, zoals wel eens gedacht wordt. Je loopt het risico dat je tijdens het sporten minder energie hebt en daardoor eerder stopt. Sommige mensen vallen zelfs flauw, omdat het glucosegehalte in het bloed daalt.

Drinken

Vochtbalans

2% vochtverlies verminderd je prestatievermogen met 20% !

Regelmaat

Het is beter om met regelmaat kleine hoeveelheden te blijven drinken.

Voorbereiding

Drink de dag voor het event voldoende.

Sportdrank

De inname van de combinatie koolhydraten, natrium en vocht kan voordeel opleveren vanaf 1 uur hard sporten.

Eten

Goede koolhydraten

Zorg er in elk geval voor dat je voldoende goede koolhydraten binnenkrijgt.

Voldoende voorraad

Hoe groter de glycogeenvoorraad in je lichaam, hoe langer je een intensieve inspanning kan volhouden.

Let op met vetten

Wees zuinig met vetten, maar zorg voor voldoende inname van essentiële vetzuren.

Eet voldoende eiwitten

Een sporter heeft meer eiwitten nodig dan iemand die niet sport.